Blog výživového specialisty

Jak přežít víkend a nepřibrat? Jak na chutě na sladké a na nepřítele lehčího jídla,  manžela?

Jak přežít víkend a nepřibrat? Jak na chutě na sladké a na nepřítele lehčího jídla, manžela?

Zamyslete se, jak to u vás doma o víkendu chodí, mnozí se v tomto mém článku najdete:)

Většina rodin vyráží na větší nákup o víkendu, na tom není nic špatného. Ale pozor co v obchodě vyvádíte. Vybavte si sami sebe, jak jste na víkendovém nákupu v supermarketu...Mám pro vás tipy, jak o víkendu držet svá kila pod kontrolou.

Koupíte do zásoby mléko, mouky, olej, vejce, maso, pečivo, mléčné výrobky, ovoce a zeleninu a další základní potraviny, které pak celý týden konzumujete. To by ještě šlo. Jsou to většinou trvanlivé věci. A k tomu máte v košíku ještě co??? No?
Sladkosti, brambůrky, slazené nápoje, uzeniny, buchty, někdy i zákusek, zmrzlinu...
Jak je to jednou doma, víte o tom, že to tam je a sníte to!!!!!
Hlavně ty uzeniny, kupuje se toho dost, tím, že nevydrží, většinou se to všechno sní do 2 dnů.
A další nešťastnou věcí jsou víkendová jídla. S tím u klientů hodně bojuji, snažím se jejich návyky měnit.
Proč musí být víkendové jídlo super kalorická bomba??
Knedlíky, těžké omáčky, řízky, spoustu masa, dobroty k televizi, těžké buchty. Víkendové jídlo se liší logicky od toho co jíme v týdnu. Tělo je přes týden uzpůsobeno jistému režimu a o víkendu přichází jiný režim. Jindy vstáváme, nechodíme do práce, vaříme si sami, slavíme, pijeme alkohol. Více nás honí mlsná, protože tělo méně zaneprázdňujeme a máme více času na jezení. Zejména v zimě, kdy jsme více doma. Ale to přeci není důvod si uvařit takovou šílenou kalorickou bombu a nutričně prázdné jídlo? A to oběd ještě dojídáme večer, protože jídla uvaříme více. To je náš velký zlozvyk!
Naopak toho času využijte lépe a vyhrajte si s jídlem.

Zase se ale musím zastat snaživých experimentujících žen, které by do toho i šly..ale manžel není na stejné vlně a vyžaduje klasickou těžkou víkendovou stravu. To je pak těžké. Ale nedejte se! Zkuste začít pomalinku. Jde o to si o tom s partnerem promluvit, aby vás nenazlobil u stolu, kdy po hodinách v kuchyni vás otráví se slovy, to já jíst nebudu, mám chuť na řízek!! Proč není řízek, jako každou neděli? Kde jsou hranolky??

Připravte jej na to dopředu a proberte co uvaříte ve vhodnou chvíli, kdy zrovna nemá hlad. Vysvětlete, že vás to stravování trápí a že byste chtěla trošku styl stravování změnit. Nic radikálního, začněte pomalinku.

Na chuť na sladké doporučuji koupit hořkou čokoládu (70%) a dát si kousek. Ona tak dobrá není, nesníte jí proto moc a chuť to zažene. K čokoládě ještě záložní plán, aby vás to tak nelákalo, tak si ji rovnou nalámejte a schovejte do mrazáku, nebude úplně po ruce a zmrzlá se jí pomalinku. Pokud vás honí mlsná, osvědčilo se mi vypít více vody, většinou i málo pojete a voda hlad zažene. A nebo si dát kus grepu..pro někoho možná fuj..ale zažene to stoprocentně chuť na sladké a navíc je grep velmi zdravý. Fakt, že máte chuť na sladké ale poukazuje na skutečnost, že váš jídelníček není zcela v pořádku. Velmi doporučuji sáhnout po neloupaných mandlích, cca 10 kousků maximáně.

Začněte pomalinku, žádná super zdravá jídla. Mužský se musí zasytit, takže maso.. Ale nenápadně místo řízku kuřecí prsa na přírodno a vařené šťouchané brambory s petrželkou.
Proto se mi nelíbí, když vás výživový poradce pošle domů s novým jídelníčkem v případě, že to máte doma takto komplikované. Co tam sami zmůžete? Budete muset vařit 2 jídla, pro sebe a pro rodinu. To je sice zvládnutelné, ale nelogické. Vaše druhá polovička by si také zasloužila kvalitnější stravu, je proto výhodné to chytře promyslet a vymyslet:)
To je to, co mě dává nejvíce při mých konzultacích zabrat, každá rodina funguje jinak. Pomáhám s těmito změnami v rodinách a funguje to.

Využijte víkendového času k procházkám. Pohyb je výborný na odbourání stresu a prokrvení těla.

Co do těla dám v podobě jídla a tělo nezpotřebuje pro vlastní fungování a zásobu energie ve svalech a játrech, musím i vydat ven. Jinak si tělo logicky nadbytečnou energii uloží do tuku.

Tip: Nemám ráda gumové pečivo, tak si vše ihned zamrazuji. Kváskový žitný chléb vydrží dlouho, ideální je jej skladovat i třeba v lednici, aby nevyschnul. Kupuji i kvalitní mraženou zeleninu, aby byla kdykoliv po ruce.

Rada: I já bojuji s jednou zásadní a důležitou věcí. Nejíst rychle, ale pomalu a dlouze každé sousto kousat. Sníme toho tak méně, protože poskytneme mozku dostatek času, aby vyslal signál, že už jsme nasyceni. I já, když mám hlad se musím hodně hlídat, abych jídlo nezhltla. Navíc v ústech sliny napomáhají naštěpit potravu, lépe se pak dále v těle tráví. Víte, že naše tělo vyprodukuje okolo 1,5 litrů slin denně?

Zde bych tento článek zakončila otázkou. Jak je to u vás doma? Pečete buchty, smažíte (zde to alespoň není přepálený tuk jako v restauraci) a hodujete? Je to velmi těžké, protože jídlo je naše radost. Kamarádka bojuje s dojídáním buchet, manžel si jich pár dá, ale 2/3 plechu zůstane. Nevyhodí je, ale postupně sní. A tak to je každý víkend. Proto radím, naučit se péci chytřeji a zdravěji. Chuť bude úžasná a nebudete se cpát tukem, cukrem a bílou moukou. Experimentujte s pečením tím, že přidáte část celozrnné mouky, uberte v receptu množství cukru (což na chuti ani nepoznáte..200 g cukru?? whauu, to je opravdu dost), místo másla například olivový olej. Jde to u každého receptu, zkuste to!!!


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2021 Ing. Soňa Vybíralová