Blog výživového specialisty

Můj názor na citrusy - opatrně s nimi!

Můj názor na citrusy - opatrně s nimi!

Citrusové plody jsou velmi sporným ovocem. Ale najdeme výjimky, za které jsem moc ráda. Na konci článku najdete recept, který je moc moc zdravý a dobrý.

Co se týče vitamínu C, je jej ve všech druzích téměř stejně, cca 30-50 mg ve 100g ovoce. Kladem je poměrně dost rozpustné vlákniny – pektinu.

Citrusy nejsou vhodné pro osoby s podrážděným žaludkem a dále pak a to je velmi důležité, mají souvislost se zhoršováním zánětů horních cest dýchacích. Vyvolávají silné slinění a zahlenění.

Citrony jsou sporné, jsou zásadotvorné jen pokud je sklízíme zralé, jinak okyselují. Ideální je pro naše zdraví jíst ovoce a zeleninu z našich zeměpisných šířek. Nebo alespoň ovoce dovežené z daleka jezte jen občas a dejte přednost tomu, co se vypěstovalo v naší zemi.

Trošku bokem stavím grepy, ty obsahují spoustu přínosných látek. Grep je známý svými antimykotickými a protizánětlivými účinky (zejména jeho jádra, musí to být ale 60 ti% extrakt, aby byl účinný). Dále pak grep snižuje cholesterol, obnovuje střevní mikroflóru, potlačuje gynekologické záněty. Grep je pro nás velmi přínosné ovoce a doporučuji si jej zařadit do jídelníčku. Grep také potlačuje chuť na sladké. Typickou chuť propůjčuje grepům látka zvaná naringin. Kladně ovlivňuje trávení, reguluje činnost střev a čistí organismus. V žádném případě grep neslaďte, to byste jeho léčivé účinky zničili. Můžete si také z něj připravit odvar, který je výborný na hubení kvasinek. Omytý grep nakrájejte i se slupkou a povařte cca 15 min. Pak pomalinku popíjejte. Pokud trpíte silnou kandidozou pozor, pijte odvar s velkou opatrnností. Také grepové kapky užívat opatrně, protože vymírající kvasinky jsou velmi toxické a způsobují tak v těle potíže, takže opatrně s tím:(

A můj tip:

Zvažte použití mixéru k výrobě smoothie. Pokud nemáte chuť na ovoce jako takové, doporučuji si jej namixovat. Ještě lepší je mixovat zeleninu..ale jsme u citrusů, tak vám doporučím grepové smoothie.

Do nádoby mixeru dám 1/3 – ½ grepu - podle jeho velikosti, přidám ½ jablka, 1 menší mrkev, velkou lžíci chia semínek a trošku filtrované vody. A mixujeme. Je to velmi výživný nápoj, pokud nepřidáte moc vody, můžete si vyrobit tak přesnídávku do misky. Je to úžasná svačina, díky chia semínkům vás i zasytí. Chia semínka velmi doporučuji, používám je do musli, kaší, dezertů..

Chia semínka jsou velkým zdrojem vápníku, hořčíku, fosforu, zinku, draslíku a železa. Dále pak vitamíny A, B1, B2, B3, B9, B12. Je to opravdu superpotravina. Kombinací ovoce nám vznikne velmi zdravá vitamínová pochoutka.

Tím, že smícháte více druhů ovoce a zeleniny, znásobíte sílu vitaminů, říkáme tomu synergický efekt. Vždy je lepší, když s volnými radikály (máme jich v těle velké množství a jsou všude, nejde se jim vyhnout) bojuje spektrum vitamínů (antioxidantů) než jen jeden. Podporují se v účinku. Koupené vitamíny z lékármny nedoporučuji bezhlavě kupovat, vždy svým klientům vysvětluji jaké formy vitamínů kupovat. To co koupíte v lékárně většinou je v takové formě, jakou tělo neumí zpracovat a využít. Jsou mnohly velmi drahé a účinnek je minimální. Dají se pořídit ve stejně ceně podstatně kvalitnější, již se mi porařilo v ČR pár dovozců najít. Mají kvalitní doplňky stravy za rozumné ceny. Takže vitamín C z lékárny zrovna nedoporučuji, pokud vám ovšem lékárnice nenabídne výrobek ve formě askorbátu nebo esteru C, nebo extrakt o ovoce a zeleniny. Ptejte se na to, stojí to za to!!

Nejkvalitnější je stejně ale syrové ovoce a zalenina, tabletkama to nevyhrajeme..

Stejně jako si jíst co chceme a nehýbat se. Tělo to nějakou dobu zvládne, ale pak přijdou nemoci a prášek od lékaře není již řešení. Může nemoc zastavit, ale pokud se k tělu budeme chovat bezohledně dále, lépe nám nebude. Doporučuji se tedy o své tělo starat, co cennějšího než své zdraví máme??


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2021 Ing. Soňa Vybíralová