Blog výživového specialisty

Obézní lidé, pozor!

Obézní lidé, pozor!

Jste obézní, přejídáte se, nepijete čistou vodu, ale slazené nápoje, nepohybujete se? Jste bohužel adeptem na vznik cukrovky II. typu. Toto onemocnění je velmi nebezpečné, velmi rozšířené a počet nemocných radipně roste. Mám pro vás pár rad a doporučení, která se mi osvědčila.

Trošku teorie.. Cukrovka je velmi rozšířené onemocnění, nemocných stále rapidně přibývá. V ČR je přes 800 000 evidovaných diabetiků – souvislost se zvyšováním nadváhy! Problémem diabetu je porucha metabolismu tuků, a ne přeměny cukrů, to je problém druhořadý. Cukrovka vzniká v důsledku nedostatečné produkce nebo využití hormonu inzulín. Rozlišujeme cukrovku I. a II. typu. Cukrovka I. typu – slinivka inzulín netvoří, cukrovkou II. typu tou trpí naprostá většina diabetiků (cca 90%).Podstatou je porucha reaktivity tkání na inzulín. Pokud se cukrovka neléčí může dojít k závažným onemocněním. Důsledkem cukrovky jsou pozdní komplikace jako je slepota, infarkt myokardu, mozková příhoda, amputace končetin, onemocnění ledvin.. Za posledních 10 let se výskyt komplikací diabetu zdvojnásobil, ročně se do léčby cukrovky investuje cca 20 miliard korun, proto je dle lékařů nasnadě investovat do prevence a léčby časných stádií. Osvěta by měla být důslednější. Kladení většího důrazu na správné stravování lidí!

Proto svým klientům radím, aby využívali preventivních prohlídek u svých praktických lékařů (1x ročně) a pokud jsou v rizikové skupině, kdy se cukrovka může objevit, je žádoucí si nechat měřit hladinu cukru častěji a pravidelně. Nečekejte, až bude pozdě, je velmi přínosné se o své tělo starat a nespoléhat jen na lékaře, kteří již většinou objeví skutečný problém. Je to vaše tělo, vašezdraví, vás život!

Mějte své tělo rádi a nebuďme jako ovce pod vlivem lákadel v supermarketech, čtěte si na obalech co za odpornosti se do potravin dávají.. kolik je tam cukru, tuku, chemie. Každou takto zakoupenou věc než otevřete a dáte do úst, zvažte, zda to je pro vaše tělo přínosné a neškoďte mu!! Výrobcům je naše zdraví jedno, jsou to podnikatelé, kteří potřebují vydělávat peníze. Hřeší na to, že jsme mlsní a koupíme kde co. Je více než jasné, že pokud trpíte nadváhou, tělo trpí. Velmi dlouhou dobu zvládá to, že se špatně stravujete, nehýbete se a stresujete. Všeho ale do času.. Jednoho dne to jednoduše již nezvládne a nemoci se projeví. U většiny obézních lidí nemocných cukrovkou postačuje snížení váhy o 10% k omezení potřeby aplikovat orálně nebo injekčně inzulín. Diabetes II. typu lze léčit pouze úpravou stravovacího režimu.

Navíc, pokud si dopřejeme kalorickou pochoutku, většinu energie, kterou s tímto jídlem příjmeme nezužitkujeme a hezky se vše uloží do tuků.. z tuků to pak jen tak jednoduše ven nejde. Okamžitá energie se bere ze svalů a jater. V tucích je to na delší dobu, takže jezme pravidelně a jen tolik, co tělo zvládne upotřebit. Pokud tedy celý den nemáme čas jíst a pak se nacpeme na večer, co se asi stane??? Zbytečně neslaďte nápoje, nejezte bezhlavě sladkosti a tučné. Tělo si na chuť sladkého a slaného, pokud dojde k omezení poměrně rychle zvykne a pak nám ani slazená káva nebude chutnat..a budem si říkat, jak jsme to mohli takto sladké vůbec pít??

Jak mile cukrovka propukne bude to opravdu boj. Bude nevyhnutelné se uchýlit k velmi skriktním opatřením, spousta jídla vám bude zakázána. Proto to nenechte dojít tak daleko a začněte s hubnutím pomalinku včas. Nemusíte se tak omezovat, dá se zpozvolna vše upravit, také budete mlsat, ale zdravěji. Najděte si šikovného poradec na výživu, který vám pomůže, nezakáže vám vše, ale budete spolu vše měnit tak, aby jste to zvládli bez stresu a kompletních zákazů..To pak působí na pschyku, budete totiž neustále pod vlivem lákadel, mnnohdy nepodporující rodiny..těžko se to zvládá.

Můj tip

Velmi kvalitní pomocí pokud upravíme stravovací návyky a pohybovou aktivitu je zaměření se na kvalitní zdroje omega 3 mastných kyselin. Žádoucí je zařazení ryb do jídelníčku, ale vzhledem ke kontaminaci těžkými kovy je výbornou alternativou lněné semínko, které se hodí přidávat do müsli, moučníků.. Lněné semínko není vhodné konzumovat v celku, ale rozemleté, je lépe tělem využitelné. Lněné semínko je dobrý zdroj vlákniny, selenu, draslíku, vápníku, má 7x více omega-3 mastných kyselin než losos, fosforu, hořčíku, železa, antioxidantů.. Velmi dobrou formou je užívání oleje ze lněného semínka. Má univerzální použití a velmi jednoduše se užívá jen tak na lžičce, nebo studené kuchyni. Uchovávejte jej ale v lednici, aby nežluknul.

Také velmi žádoucí je příjem B komplexu, 1x denně s oběděm, podporuje tvorbu enzymů, které přeměňují glukosu na energii.


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2021 Ing. Soňa Vybíralová