Blog výživového specialisty

Pohled na mléko a mléčné výrobky

Pohled na mléko a mléčné výrobky

V tomto článku vám budu prezentovat můj pohled na kravské mléko a výrobky z něj. Samozřejmě svým klientům nevymlouvám konzumaci těchto výrobků, ale obeznamuji je s tím, co v těle páchají. Rozhodnutí je na každém z nás. Jsem ale velmi potěšena tím, kdy jejich konzumaci omezí. Na konci článku mám pro vás výborný sladký a hlavně zdravý recept. Doporučuji vyzkoušet. Slavím s ním úspěchy i u lidí, co neřeší zdravou výživu.

Mnoho z nás ví, že problém v mléce je laktóza, neboli mléčný cukr, není to ale všechno. ..zde trošku teorie..

Látky obsažené v mléce jsou: 87 % voda, 3,3% bílkoviny (20 % syrovátkové bílkoviny, 80 % kaseinu), 4,5% cukry, 3,9% tuky, vitamíny, minerály a stopové prvky.

Hlavními alergeny kravského mléka jsou syrovátkové bílkoviny a kasein. Konzumace kaseinu (mléčná bílkovina) se spojuje se zvýšenou tvorbou hlenu, rozvojem astmatu, atopického ekzému, dále se zhoršením stavu při onemocnění průdušek, zánětu nosních dutin či autoimunitních onemocnění.

Co se týče mléčného cukru - laktózy, je poměrně častá tzv. laktózová intolerance. To znamená, že v trávicím traktu chybí enzym laktáza, potřebný pro trávení laktózy. Sice si můžeme koupit bezlaktozové mléko, ale bílkovina Kasein tam stale je.

Velmi důležitá informace pro vás je vztah k osteoporoze. Je pravda, že mléko obsahuje vápník, ten je ale pro naše tělo vstřebatelný pouze ze třetiny. Mnohem větší vstřebatelnost má vápník obsažený v máku, zelí, kapustě, brokolici... Ve 100g máku nalezneme okolo 1400mg vápníku, což je neuvěřitelné množství. Příjem živočišných bílkovin překyseluje organismus a ten se nadměrné kyselosti brání mimo jiné vyvázáním vápníku z kostí, tím přímo pomáháme rozvoji osteoporózy. Kostem nejlépe pomůžeme, když se zaměříme na zvýšení příjmu ovoce a zeleniny, na omezení živočišného proteinu, pravidelný pohyb a dostatek slunečního záření.

Kravské mléko opravdu není spolehlivý zdroj vápníku a dokonce díky jeho konzumaci celkově přicházíme o vápník, protože jsou jím po konzumaci vyvolávány škodlivé vedlejší procesy metabolismu. Nevýhody plynoucí z konzumace kravského mléka:

  • kravské mléko zakyseluje organismus a k nápravě tělo uvolňuje ze svých zásob vápník a fosfor, což vede ke křehnutí kostí, přičemž příjem (vstřebatelnost) vápníku z mléka nemusí být dostatečný k tomu, aby tuto ztrátu pokryl.
  • v zemích, kde je nejmenší konzumace mléčných výrobků, je i nejmenší výskyt osteoporózy i zlomenin a naopak v zemích s nejvyšší konzumací je i největší výskyt těchto zdravotních obtíží.
  • výživová skladba mléka je nastavena přesně pro telata a jejich zdravý růst a byla by to veliká náhoda, kdyby mléko bylo plně stravitelné jiným živočišným druhem - člověkem. .Krmení miminek umělým kojeneckým mlékem není nejšťastnější, protože kravské mléko je pro telata, kde je priorotou zvýšení jejich váhy, u miminek je třeba správný vývoj mozku. Tele během cca 2 měsíců navýší svoji váhu až 10x!! Miminko ji za 200 dní jen "zdvojnásobí".
  • navíc je mléko z hlediska evoluční biologie ještě stále pro naše tělo plně nekompatibilní potravina, což se projevuje intolerancí laktózy u mnoha lidí (asi 20% občanů ČR, celosvětově až 75%).
  • mléko je mnohdy kontaminováno antibiotiky a bílými krvinkami (hnisem) pokud jsou krávy chovány nepřirozeně Pokud si date do kávy trošku mléka, nevadí to, ale nepřeháněla bych to. Sáhněte občas po kefíru, když už.. Naopak nejhůře stravitelné jsou tvarohy a tvrdé sýry.

Moje doporučení:

Velmi levná a jednoduchá je výroba domácího rostlinného mléka. Na internetu naleznete mnoho receptů. Já mám v oblibě mandlové mléko, chutná výtečně a dávám si je do musli, používám je v kuchyni například v přípravě dezertů.

Pozor na sojové mléko, okolo 80% soji se geneticky modifikuje (nevíme co to s námi za generaci, dvě.. udělá). Takže se snažte vybírat BIO soju a výrobyk z ní, která není geneticky upravená - GMO free.

Můj tip:

Mám oblíbený domácí rýžový desert. Uvařit rýži ve vodě, vše se pak do hladka rozmixuje, přidám trošku želatiny pro studenou kuchyni (dr. Otker) – to pokud chci spíše jogurt a dám do rýže více vody, v případě, že chci hustší desert jen z rýže, želatinu nepřidávám. Výslednou směs osladím např. xylitolem, stevií nebo ovocem. Rýžové, sojové, jáhlové, chia.. dezerty se dají dochucením připravit na desítky způsobů, podle toho na co máte chuť. Je to perfektní snídaně, či svačina s nižším Glykemickým indexem, dobrou vyvážeností živin a bez alergenů, což je nejdůležitější. Navíc příprava je rychlá a vyrobíte si v rámci jedné přípravy i různé dochucené varianty pro každého člena rodiny co má rád☺

A ještě jeden recept, který mám velmi ráda. Máte rádi mák? Ano? Tak to zkuste, zatím všichni kdo jej ochutnali byli spokojeni..

Nastrouhám na hrubo 1-2 jablka dle jejich velikosti i se slupkou, přidám 150 g mletého máku, 150g pohankové mouky, 50g jáhlových vloček, trošku osladím xylitolem - 1 lžíce, 1 polévková lžíce hrozinek, 2 polévkové lžíce slunečnicových semínek, 1 lžíce lněného semínka. Rostlinné mléko cca 200 ml (např. mandlové, nebo rýžové), aby vzniklo hustší těsto. Vyliji na menší plech (těsto nenaskočí) vymazaný např. kokosovým olejem a peču na 160 stupnů do lehkého zhnědnutí, moc to nevypékejte. Po vychladnutí skladuji v lednici, je to luxusní výživný a zdravý dezert, který vám bude chutnat. Ideální ke svačince.


Nevíte si rady se svým zdravím?

Individuálním přístupem vás nasměruji ke zdravějšímu životnímu stylu. Zlepší se vaše zdraví.
Objednejte se na vstupní konzultaci. Udělám maximum proto, abych vám pomohla.

VSTUPNÍ KONZULTACE

(c) 2021 Ing. Soňa Vybíralová